På väg genom Sverige

För några dagar sedan reste jag norrut, genom Stockholm och vidare mot min gamla hemstad. Jag noterade då att den nya genomfarten förbi Uppsala hade öppnats. En fråga dök plötsligt upp i min lilla hjärna. Hur gör egentligen Vägverket med avståndsskyltarna när det byggs en ny väg? Ponera att den nya vägen är 20 km kortare. Det borde innebära att alla skyltar söder om Uppsala som anger avståndet till en ort norr om Uppsala byts ut. Det samma gäller de skyltar som finns norr om Uppsala och som anger avståndet till orter söder om Uppsala. Fast byts dessa skyltar verkligen ut? Eller luras Vägverket och låter dom gamla skyltarna vara kvar? Är det ens ekonomiskt försvarbart att byta ut alla skyltar, bara för att vägen blivit 20 km kortare? Det borde finnas en betydande mängd skyltar norr om Uppsala som visar avståndet till Stockholm, och att byta ut dessa torde kosta en del. Jag har full förståelse för om man inte byter ut dem, men då uppstår frågan om hur mycket man måste korta vägsträckan för att skyltarna ska bytas ut. 30 km? 50 km? Och om skyltarna verkligen byts ut, när görs det? Är det en nattlig operation där en bil från Vägverket startar i Haparanda och kör söderut, och där alla skyltar byts ut i ett svep? Eller sker bytet lite efter som, när det passar?

Ja, det är sådant man kan fundera på när man kör sin röda Volvo genom ett somrigt Sverige.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: