Rubiks kub

Under semestern hittade jag en gammal kub liggandes. Ni vet, Rubiks kub, med en massa små bitar som man ska vrida på tills alla bitar på varje sida har samma färg. Den var som mest populär i början av 80-talet (herregud!), jag tror jag gick i fyran eller femman när den kom. Jag vet att jag lyckades komma över en lösning och lärde mig hur man skulle göra för att lösa kuben. Sedan fick jag briljera på skolgården och lösa kuber åt klasskompisarna. Mina 15 minuter i strålkastarljuset.

Hur som helst, jag satt och vred på kuben några kvällar och kom nästan ihåg hur lösningen var, det var bara sista sidan jag inte fick till. Hur sjukt är förresten inte det! 25 år efter att jag löste kuben senast så sitter rörelserna fortfarande kvar … Inte konstigt att jag har svårt att minnas saker när min hjärna är upptagen med att lagra sånt!

Jag googlade lite för att hitta lösningar och det fanns en hel uppsjö, dock verkade alla vara mycket mer komplicerade än den jag lärde mig. De lösningar jag hittade kanske var mer optimerade, men de krävde också mer av den som ska lösa kuben. Till slut – efter några kvällar – hittade jag vad jag tror är den lösning jag använde mig av. Den känns i alla fall väldigt bekant. På en svensk hemsida finns lösningen (jag har tagit mig friheten att göra en PDF som backup), och strax efter att jag hittat den var kuben löst!

Kommentera

