Fan på väggen

Man ska inte måla fan på väggen, jag vet. Och jag brukar verkligen inte göra det, jag är för det mesta rätt positiv (ha!). Men nu har det regnat i en vecka, nästan i alla fall, så nu kan jag inte motstå att spela John Holms ‘Den öde stranden’ från 1972. Introgitarren är så vemodig så man kan börja gråta för mindre. Texten är fantastisk:

Sommaren dör det är därför jag är ledsen ikväll
Sommaren dör det är därför jag är ledsen ikväll
Jag kämpar vid dess sida, men hösten känns i kvällningen

Öde strand möter vågen när den slår mot land
Öde strand möter vågen när den slår mot land
Kvar finns inga sommarbarn bara fiskaren med sitt garn

Sommarbarn sommarbarn aktar sina ben
Sommarbarn sommarbarn aktar sina ben
Hon blir rädd när våg blir kall blir då rädd för vågens svall

Mitt kärleksbarn tar med sej sommaren när hon far till stan
Mitt kärleksbarn tar med sej sommaren när hon far till stan
Kvar blir bara ensamhet ensamhet och enslighet

Kommentera

