Arboga

Dagens moraliska utmaning har utan tvivel varit att ta ställning till nyheten om att förundersökningen från Arbogamorden sprids på TPB. Är det rätt eller fel att undersökningen, innehållande obduktionsbilderna på två barn som brutalt mördats med en hammare, sprids på internet? Detta trots att barnens fader vädjat till sajten att ta bort torrenten?

Som alltid i sådana här svåra frågor är det svårt (omöjligt?) att säga vad som är rätt eller fel. I en strikt juridisk mening har inget fel begåtts. Det är en offentlig handling som sprids och vem som helst kan betala 120:- i administrationskostnad och få ut materialet. Det någon har gjort är digitaliserat materialet och spridit det på nätet. Det är alltså offentligt material som vem som helst kan få tag på. Sett ur den synvikeln är materialet mycket mindre kontroversiellt än en piratkopierad film eller CD.

Men det finns naturligtvis en annan sida av frågan – den mänskliga. Om mina två barn hade blivit mördade av mitt ex, hur skulle jag känna det? Skulle jag vilja att bilderna av mina döda barn spreds på nätet? Förmodligen inte.

Men ändå. Jag måste nog ändå säga att jag tycker TPB gör rätt som inte tar bort torrenten. Dom säger att deras uppgift är att göra information tillgänglig, inte att bedömma informationen. Det argumentet har dom använd när det gäller piratkopierat material, och samma argument använder dom nu för detta känsliga material. Och jag tycker faktiskt dom har rätt. Jag är förespråkare för yttrandefrihet och offentlighetsprincipen. I min värld kan man inte säga sig vara för dessa rättigheter ena gången och emot dom en annan gång. I mina ögon är det här en fråga där man måste vara principfast. I slutändan är det ju upp till oss själva om vi vill hämta hem materialet och ta del av det. Om det nu finns några sjuka stackare som känner att dom måste se bilderna på två mördade barn så låt dom då göra det. Själv låter jag bli.

Det mest anmärkningsvärda måste väl ändå vara att allt hade kunna förhindrats om åklagaren hade valt att hemligstämpla bilderna. Undersökningen skulle ha kunnat vara offentlig, men bilderna hemligstämplade. På så sätt hade det gått att få full insyn in förundersökningen samtidigt som de inblandade hade skyddats. Det hade alltså varit möjligt att förhindra att bilderna kommit ut, om bara åklagaren hade skött sitt jobb. Pinsamt.

Ett svar to “Arboga”

  1. Offentlighetsprincipen « Licentiatens funderingar Says:

    […] ett tidigare inlägg skrev jag Jag är förespråkare för yttrandefrihet och offentlighetsprincipen. I min värld kan […]

Kommentera

