Fond-SM

Det var ju ett tag sedan jag rapporterade från fond-SM, så här kommer en uppdatering. Det har väl gått sådär…

Mina mål med tävlingen har varit att lära mig mer om fonder och att försöka förvalta en portfölj så att den slår Stockholmsbörsens index. Ett annat mål har varit att få en avkastning på mer än 5%, vilket är vad som krävs av en kapitalförsäkring för att den ska gå +/- 0 (tack vara schablonbeskattningen).

Lära mig mer om fonder har jag absolut gjort, även om jag långt ifrån är fullärd. Slå OMX har jag också gjort, jag ligger idag på -4% sedan 18/3 då tävlingen började, medan OMX ligger på ca -7%. Några 105% har jag dock inte kommit upp i. Ännu 🙂

Efter en svängig sommar har jag varit väldig försiktig nu i höst. Jag har legat ca 40-60 när det gäller fördelning mellan ränte- och aktiefonder. Det har gjort att jag inte har backat så mycket när börset gått ned, men inte heller hängt med i uppgångarna. Detta märktes tydligt på min placering igår, som tog med resultaten från i fredags. Börsen gick rejält bakåt, men jag klättrade till min topplacering (3061) – trots att värdet på min portfölj sjönk. Idag räknades gårdagens börsrace in, och jag föll ca 500 placeringar, trots att min portfölj steg i värde. Vi får se hur det ser ut i morgon efter ännu en dag av kräftgång.

Jag har också gjort några ändringar i mina räntefonder. I stället för svenska räntefonder har jag nu en global räntefond och en som handlas i USD. Jag hoppas det ska ge lite bättre effekt, även om jag vet att jag tar en större risk.

Etiketter:

Kommentera

