The Random Walk – Regel 1 till 3

Jag har tidigare skrivit att jag börjat läsa Burton Malkiels bok ”The Random Walk Guide To Investing”. Tanken var att jag skulle kommentera kapitlen allt eftersom jag läser dom. Som ni märker har det inte blivit så mycket skrivet Det beror på att jag är dålig på att läsa och ännu sämre på att blogga. Men här kommer i alla fall ett inlägg för den nyfikne.

Burtons tio regler finns beskrivna i den andra delen av boken, och varje regel utgör ett kapitel. I inledningen till denna del säger han att det inte finns några enkla och snabba vägar till att bli rik. Han säger sig erbjuda tio enkla, beprövade regler. Dessa regler ska ses som ett ”bevisat sätt att bli rik långsamt”. Han lovar också att dessa regler är de enda investringsråden som jag någonsin kommer att behöva.

Regel 1: Börja spara nu, inte senare – tid är pengar
Det här kaptitlet tar tar upp vikten av att börja spara NU, inte i morgon. Burton säger att det är viktigare att börja spara lite och tidigt än sent och mycket. Nyckeln till det hela är ränta-på-ränta effekten. Vi får ett räkneexempel som med all tydlighet visar betydelsen av att börja spara tidigt. Han säger också att man inte ska vänta på ‘rätt’ tillfälle. Enligt hans beräkningar är det mycket viktigare att börja spara tidigt, även om marknade är på topp (och dyr), än att vänta tills marknaden gått ned. Slutordet i kapitlet är ännu en brasklapp:

If you want a get-rich-quick investment strategy, this is not the book for you. I’ll leave that for the snake oil salesmen. You can only get poor quickly. To get rich, you will have to do it slowly, and you have to start now.

Regel 2: Håll en stadig kurs – det enda sättet att nå välfärd är genom kontinuerligt sparande
I det här kapitlet tar Burton upp vikten av att spara kontinuerligt. För den som har svårt att sätta av pengar till sitt sparande kommer några handfasta och klassiska råd som att stoppa undan sparpengar så snart lönen dyker upp, göra budget, ändra sina vanor, mm. För den som redan har ett månatligt sparande är det inte mycket nytt, men för den som inte börjat än så kan kapitlet vara läsvärt.

Regel 3: Bli inte ståendes utan pengar
Här påminns läsaren om vikten av att inte låsa in alla pengar i långsiktigt sparande. Vi måste ha pengar för oförutsedda utgifter – en kontantreserv. Burton säger att en sparform som passar bra här är penningmarknadsfonder (kort räntefond), men även nätbanker som ger hyfsad ränta är bra alternativ. Ännu ett kapitel som inte bjuder mycket nytt för den som redan är lite insatt, men läsvärt för den som är ny på området.

Jag köper det som står i dessa tre kapitel till 100%. Det är dock ‘basfakta’ och inga nyheter, utan sådant som man kan läsa sig till i vilken rådgivningsbroschyr som helst. Jag är inte direkt imponerad så här långt.

Sammanfattning:
Regler jag håller med om: 3/3 (Regel 1, 2 och 3)
Regler jag inte håller med om 0/3
Regler som tar upp saker jag inte tänkt på tidigare: 0/3

Etiketter:

Kommentera

