BankID på Debian Linux

I våras meddelade Swedbank att BankID skulle göras om och förbättras. Medan denna process pågick, skulle det inte gå att hämta ut nya BankID från Linux-datorer. Idag meddelade Swedbank att den nya tjänsten var igång och att det skulle gå att hämta ut nya id, även för oss hårt ansatta Linux-användare.

Jag loggad in i internetbanken, men blev skeptisk så snart jag började läsa om det nya BankID. Nu skulle man tydligen installera ett särskild program på sin dator för att få det hela att fungera. Varningsklockorna ringde direkt – det här kommer nog inte att funka sådär klockrent. Hur som helst, jag påbörjade installationsprocessen via min browser. På den andra skärsidan informerades jag om jag inte hade Java installerat på min dator. Hmmm, märkligt, för när jag går till Sun så talar dom om att jag visst har Java installerat. Nåja, jag klickade mig vidare i alla fall och kom till en sida där jag kunde ladda hem det magiska programmet. En hederlig *.tgz-fil var det, så det var inga problem.

När jag packat upp filen och körde installationsskriptet så fallerade det naturligtvis. Det visade sig att skriptet förväntade sig att hitta Firefox 3 på datorn. Men eftersom jag kör Debian, eller rättare sagt sidux, har jag inte Firefox, däremot Iceweasel. Jag öppnade skriptet i Emacs och tittade igenom det. Felet var att skriptet letade efter plugins på helt fel stället. För att fixa det hela kommenterade jag bort följande rader:

#Install plugin for FF3
# ln -s $INSTALL_DIR/personal/libplugins.so /usr/lib/xulrunner-addons/plugins
# if [ $? -ne 0 ]; then
# echo "ERROR: Operation failed. Installation incomplete."
# exit 1
# fi
#Install plugins for FF2
# if(test -d /usr/lib/firefox/plugins); then
# ln -s $INSTALL_DIR/personal/libplugins.so /usr/lib/firefox/plugins
# if [ $? -ne 0 ]; then
# echo "ERROR: Operation failed. Installation incomplete."
# exit 1
# fi
# fi

och la till dessa:

ln -s $INSTALL_DIR/personal/libplugins.so /usr/lib/iceweasel/plugins
if [ $? -ne 0 ]; then
echo "ERROR: Operation failed. Installation incomplete."
exit 1
fi

När jag sedan körde om installationen fungerade det smärtfritt. Och jag hade inte heller några problem att hämta ut en nytt BankID från Swedbanks hemsida.

Den omtalade ”förbättringen” då? Jo, programmet som installerades kan användas för att administrera de BankID som man har på sin dator. Programmet funkar bättre än den funktionalitet som tidigare fanns i webbläsaren. Så det är faktiskt en förbättring. Imponerande!

12 svar to “BankID på Debian Linux”

  1. debian Says:

    Hej jag har debian och ska installera bankid… hur öppnar man scriptet(Nexus Personal 4.10.0.21)i emacs ? …när jag försöker göra det i emacs så händer absolut ingenting

  2. debian Says:

    Hej igen jag testade din lösning…resulltat ser du nedan
    har du någon aning om vad felet kan vara ?????

    • annanperson Says:

      Det här felet får jag också, dock på annat vis.
      Testet funkar och godkänns och jag kan kora personal och persadm, men när jag registrerar ett nytt certifikat och har skrivit in lösenordet för andra gången för att generera certifikatet få jag ”999: anrop 2” felet.

       $uname -a 
      Linux golem 2.6.26-2-686 #1 SMP Thu Mar 26 01:08:11 UTC 2009 i686 GNU/Linux
      ...
      Debian GNU/Linux 4.0 r6 _Etch_ - Official i386 NETINST Binary-1 20081220-23:12]/ etch contrib main
      
      • effo Says:

        Sorry, ingen aning om det. Har själv problem med bankid på en annan dator här hemma. Funkar bra att installera programmet, men när jag ska plocka ut ett id via banken så kraschar Iceweasel. Surt 😦

  3. effo Says:

    Nej, sorry. Känner inte igen det 😦

  4. Debian Says:

    En ny version Nexus Personal 4.10.2.16. idag Den funkar direkt i Debian utan att man. behöver göra något dvs bara att hämta
    $ tar zxvf LinuxPersonal.tgz
    $ cd personal-4.10.2.16/
    $ ./install.4.10.2.16.sh i och best bankid från banken 😛

    • effo Says:

      Tackar – funkade fint på frugans burk. På min burk fick jag dock använda samma trick som tidigare.

  5. maktfri Says:

    Jag försöker också få det att funka. Har installerat java och nexusprogramet helt smärtfritt. Dock kommer jag inte förbi steg två och den säger att jag inte har bankid, trots att jag har det och kan starta programmet utan probs. Har detta möjligtvis att göra med att jag inte kör gnome?

    • effo Says:

      Sorry, har ingen aning om vad det kan vara för fel. Kör själv KDE4 och det funkar här…

    • adrian Says:

      ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/iceweasel/plugins/libplugins.so

      libplugin installeras för mozilla/firefox men i debian heter det iceweasel. länkar du in den till iceweasel funkar det

  6. Thomas Says:

    I LMDE är det Mozilla Firefox som installeras default.

    /usr/lib/firefox/plugins $ ls -la libplugins.so
    lrwxrwxrwx 1 root root 37 Sep 19 09:58 libplugins.so -> /usr/local/lib/personal/libplugins.so

    Denna länk skapas helt riktigt tycker jag (det ligger en del andra plugins där också) men det fungerar inte, hittas inte av Firefox (version 5 på min LMDE-installation).

    Jag har testat med BISP-4.18.1.10899 som var den version av BankID som jag fick när jag laddade hem den idag.

Kommentera

