Fondmästerskapet

Den 18 februari avslutades Fondmästerskapet, Swedbanks tävling där det gällde att förvalta en fondportfölj så bra som möjligt under ett år. Som jag skrivit om tidigare hade jag tre mål med att vara med i tävlingen:

  • att lära mig med om fonder
  • att slå OMXS30 index
  • att avkasta 5%

Att vara med i tävlingen har ökat mitt intresse för fonder. Det har i sin tur medfört att jag läst en del böcker och tidningar, något som absolut har ökat min kunskap när det gäller fonder.

Slå OMX30 lyckades jag också med. Min portfölj slutade på -2.58%, medan OMXS30 slutade på ca -35% (se E24). Nu är det inte riktigt rättvist att göra en jämförelse mellan min portfölj och OMXS30, eftersom jag mestadels har handlat på andra marknader med andra möjligheter. Men ändå, jag uppnådde mitt mål med råge.

Mitt tredje mål, att avkasta 5% lyckades jag inte med, men med tank på hur börsåret 2008 såg ut så är jag rätt nöjd ändå.

Jag slutade på plats 1502 vilket jag är mycket nöjd med. Jag var nere på plats 28025 ett tag och då var det tungt. Men jag är rätt säker på att många tröttnade på tävlingen i och med det tråkiga börshumöret. Med ett annat börsklimat är det inte alls säkert att det hade gått så bra för mig.

Det som retar mig lite är att jag blev slagen av C-J och H, som båda gjort var sin ‘fegisportfölj’ bestående av enbart räntefonder. Dessa portföljer avkastade 4.08% och 3.69%. Nåja, jag får väl svälja stoltheten, lyfta på hatten och säga ‘Grattis’ till dom.

Etiketter:

Kommentera

